onsdag 3. februar 2010

DIGITALT TANKEKART- MINDOMO

Helt suverent! Orden og struktur – her har du meg:) Jeg er en av de som sitter med en hel bunke tankekart etter mine år på skolebenken. Nå kan vi laste ned et slikt program gratis på nett, fantastisk. Mindomo var et greit verktøy å bruke.

Jeg er helt enig i det som stod i leksjonen om de positive fordelene:

· Håndskrift ikke et tema

· Lettere å strukturere

· Lettere å redigere

· Lettere å dele

· Lettere å samarbeide


Et slikt digitalt tankekart kan brukes på mange områder:

· Ta notat

· Visualisering

· Idémyldring

· Tekstskaping

· Kognitiv støtte

· Samarbeid


Jeg er lærer på småskolen og for tiden arbeider vi med ”Dyr i nærmiljøet”. Ett av de dyrene er ulv. Derfor tok jeg med meg PC og projektor i klassen og fikk opp Mindomo (etter å ha øvd meg hjemme, selvfølgelig). Vi gikk inn på YouTube og så på noen filmer av ulv. Elevene fikk velg hvilken filmsnutt vi skulle ha i tankekartet (de fikk velge mellom tre filmer). Etterpå fant vi bilder på Flikr. Tilslutt skrev vi inn det de husket av temaet. Fantastisk morsomt. Dette kommer vi til å bruke mer.






Lenke til tankekartet vi laget finner du her:

http://www.mindomo.com/view.htm?m=b9bbca5e311348dbbc7dd911a6f77936

2 kommentarer:

  1. Hei, flott tankekart i Minodom. Eg prøvde freemind i klasserommet med 3. klasse, og det gikk heilt fint. Minodom har eg øvd meg på for meg sjølv heime, laga tankekart om M1 oppg. Ser du har fått til bilder og, flott. Eg er ikkje kommen så langt i prosessen endå, er på vei. Lykke til vidare.

    SvarSlett
  2. Så flott at du er i gang:)
    Vi skal ha prøve i islam etter vinterferien og då tenkte eg vi skulle oppsummere sammen ved bruk av prosjektor og mindomo. Gler meg!

    SvarSlett