søndag 7. februar 2010

SAMMENSATTE TEKSTER

I denne oppgaven skulle vi gjøre oss kjent med ett eller flere av verktøyene i leksjonen og reflektere rundt bruksmuligheter i et innlegg i bloggen. Jeg har valgt å se litt på to av disse verktøyene, Comic Life og Xtranormal.

COMIC LIFE
Et utrolig morsomt program der man bl.a kan lage tegneserier. Dette er noe de fleste barn har et forhold til. For de av oss som arbeider med de minste, ser vi at tegneserier ofte er noe elever bruker når de skal lage egne fortellinger. Dette er nok et program som både vil engasjere og motivere elever på mange trinn. Tror kanskje at det er litt vanskelig for de helt minste elevene.

Sammensatte tekster er sentralt i Kunnskapsløftet."... et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater" (udir.no)

LÆREPLANEN I NORSK

ETTER 2.ÅRSTRINN
- Uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegninger, bilder, musikk og bevegelser.
- Arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing.


ETTER 4.ÅRSTRINN
- Lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde.


ETTER 7.ÅRSTRINN
- Lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy.


ETTER 10.ÅRSTRINN
- Bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster.


Selv om jeg her har bruk mål hentet fra norskfaget, er det viktig å nevne at norskfaget er noe som blir integrert i mange andre fag på skolen.

Her har jeg prøvd meg:



XTRANORMAL
Et utrolig morsomt og enkelt program. Dette er noe som vil engasjere og motivere elevene i undervisningen. Det var enkelt å komme i gang, og selv jeg syntes det var enkelt å forstå. Det tok ikke lang tid før jeg hadde klart å få ned noen setninger, men jeg oppdaget at hvis du ikke skrev ordet riktig, ble det feil i uttalen til karakterene. MORSOMT:)
En negativ ting er at rollefigurene hadde samme tonefall hele tiden.

Med dette programmet kan man lage et manus, velge rollefigurer og omgivelser. Deretter lager man filmen og velger om den skal publiseres.
Dette programmet blir for vanskelig for de små. Du må kunne mestre engelsk eller fransk for å bruke dette programmet, men jeg ser at eldre elever vil kunne ha mye glede av dette programmet og kanskje spesielt i fremmedspråkundervisningen - fransk og engelsk.

Mitt første filmklipp finner du her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar