lørdag 10. april 2010

"TPO"

I dette delemnet skulle vi reflektere litt generelt rundt tilpasset opplæring og hvordan IKT kan være en ressurs i arbeidet med å sikre alle elevene rett til tilpasset opplæring, uansett evner og forutsetninger.

Som en av de fem grunnleggende ferdigheter for grunnskolen, bør og må IKT være et verktøy i undervisningen. De grunnleggende ferdighetene skal ikke stå for seg selv, men integreres i de ulike fagene og kompetansemålene i LK06.
- Å kunne uttrykke seg muntlig
- Å kunne lese
- Å kunne skrive
- Å kunne regne
- Å kunne bruke digitale verktøy

I tillegg står det følgende på Læringsplakaten under prinsipper for opplæringa i Kunnskapsløftet:
”Skolen skal gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre”. Videre står det at ”skolen skal fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter"(Oppl.l. § 1-2 og kap. 5, og læreplanverkets generelle del).

IKT skal brukes som et pedagogisk hjelpemiddel til å skape bedre læringssituasjoner. Høiland og Wølner sier følgende: "Ved å være bevisst på hvilke strategier som gjør læringsarbeidet lettere for elevene, er IKT et læringsfremmende verktøy"(Høiland og Wølner, 2007). Lærere må derfor være bevisst på hvordan og når de ulike digitale verktøy skal brukes i opplæringen. I tillegg må man kjenne elevene sine godt for å kunne tilrettelegge undervisningen for den enkelt elev. Vi vet at elever lærer på ulike måter. Noen elever er auditivt sterke, andre lærer best visuelt eller taktilt. Variasjon blir derfor viktig i en læringssituasjon. Digitale verktøy har den store fordelen at de er multimediale. Ved å bruke dette i undervisningen kan elever få flere knaggger å henge kunnskapen på.

IKT som hjelpemiddel, har i mange år vært brukt som en mulighet til å differensiere undervisningen og som motivasjonsfaktor. Mange elever sliter med å konsentrere seg over en lengre periode. Klasseromsituasjoner med mange elever og få lærere, gjør at elever som trenger mye hjelp, blir sittende lenge å vente. I tillegg er det mange ting i et klasserom som kan virke distraherende på disse elevene. Når vi bruker IKT, blir fokuset konsentrert på det som skjer inne i skjermbildet. Dette er til stort hjelp for disse elevene. De klarer lettere å holde konsentrasjonen og fokuset der det bør være.

Å bruke tekstbehandlingsprogrammer, kan gi elever mestringsfølelese og glede over å fortelle, lese og skrive. Disse programmene gjør det enkelt for elevene å endre eller rette teksten. Alle får mulighet til å presentere et fint dokument. Dette er til stor hjelp for de av elevene som sliter med håndskriften sin og som er storforbrukere av viskelær. Ved enkle grep kan de pynte teksten med ulike farger og skritfstørrelse. De kan også sette inn bilder. Min erfaring er at dette hjelper elever til å arbeide selvstendig og mer konsentrert.

I dag finnes det også flere programmer innen for ulike fag som gir god mengdetrening og drilling. Det fine er at disse programmene ofte har ulik vanskelighetsgrad og hastighet, slik at det er lettere å møte elevene på deres nivå. Jeg har ofte sett at elever som sliter i en klasseromssituasjon, mestrer disse programmene godt. De klarer å arbeide selvstendig, og den raske tilbakemeldingen slike program ofte har, gir dem en rask bekreftelse på om svaret er rett eller galt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar