torsdag 1. oktober 2009

LÆRINGSRESSURSER I SKOLEN!

Det finnes i dag et hav av muligheter til å finne lenker på nettet som kan brukes i undervisningen. Lærerbokforfattere, som har gitt ut nye lærebøker etter LK06, har også nettsider som et supplement til sine lærebøker. Det er flott! Elever lærer ulikt, så det er viktig å bruke ulike innfallsvinkler til stoffet som skal læres.
I LK06 står det at den digitale kompetansen som elevene tilegner seg, skal være en del av fagkompetansen. Klarer vi dette i norsk skole, eller blir disse ressurssidene bare brukt som en "gulrot"? Jeg vet ikke hvordan det står til på andre skoler, men jeg kan si noe om min egen undervisning.
Siden jeg jobber med de yngste (1.-4.trinn), bruker vi mest nettsidene som forlagene har lagt ut, f.eks http://tusenmillioner1-4.cappelendamm.no/, http://stairs1-4.cappelendamm.no/ og http://www.gyldendal.no/abc/. Disse sidene er både multimodale og interaktive, dvs at de bruker både tekst, bilde og lyd og at elevene er aktivt med. Elevene elsker disse timene. Siden mange av de små ikke kan lese ennå, opplever de mestring når de kan trykke på knapper og få høre hva de skal gjøre. Hypertekstfortelling har jeg ikke vært borti før, men det var spennende å lese om det. Det jeg har brukt av hypertekst, er å se på nettaviser sammen med elevene når vi har hatt temaet "Medier".

På vår skole har vi ikke datamaskiner på klasserommene, men vi har et eget datarom med ca 12 datamaskiner. Det er ikke alltid alle fungerer og ikke alle har lyd heller ( flott når man skal ha læringsutbytte av multimoduale program). Min klasse har fått tildelt rommet 1,5 t/uke. Jeg prøver å bruke disse timene til ulike fag, dvs engelsk en uke, matematikk den andre uka osv., men det blir ikke så mye tid foran skjermen på hver enkelt elev. Derfor la jeg ut lenker til flere av disse læringressurssidene på klassens sider. Dette var sider de kunne gå inn på hjemme, eller de kunne velge å gå inn på skriveverkstedet jeg la inn og produsere noe som de kunne sende til meg. På utviklingssamtale med foreldrene fikk jeg meg en overraskelse.Nesten halvparten av elevene hadde ikke data hjemme, og jeg som trodde at alle hadde datamaskiner nå.Foreldrene følte seg presset til å kjøpe, men hadde ikke økonomi til det. Så for mitt vedkommende føler jeg det er langt igjen til at målet om at elevens digitale kompetanse skal være en del av fagkompetansen. Med tanke på gratisskoleprinsippet er det vel ikke riktig at foreldre skal føle seg presset til å kjøpe seg datamaskin når de ikke har råd til det. Da må den digitale undervisningen foregå på skolen. Da må vi først og fremst ha datamaskiner i klasserommene som fungerer og som er tilgjengelig for oss når vi trenger det i undervisningen.

2 kommentarer:

  1. Hei Heidi.
    Deler din frustrasjon ang. få pcèr og liten tid til IKT. På vår skole er det på samme måte. Ikke lett å gjøre engelske oppgaver uten lyd, slik som det var i hele fjor. Et stort ønske hadde vært mer penger til flere maskiner og flere lærere til å hjelpe elevene i timene.
    Nina

    SvarSlett