onsdag 17. mars 2010

ELEVENES INFORMASJONSKOMPETANSE.


I denne første leksjonen om informasjonskompetanse, har jeg valgt å ta utgangspunkt i Tord Høiviks artikkel "Fire veier til kvalitet". Artikkelen tar for seg "Informasjonssøking og kvalitetssikring i en digital skole".

For en fantastisk avslutning Høvik har i artikkelen sin - "Sanglærere bør kunne synge". Siden dette handler om informasjonskompetanse, håper jeg at jeg vil stå godt rustet til å lære elevene mine hvordan de kan søke frem kvalitetssikret informasjon når dette studiet er ferdig. Min erfaring er at det er ikke bare elever som har problemer med å finne kvalitetssikret informasjon i havet av informasjon vi finner på nettet. Mange lærere har også liten kompetanse på dette feltet. Vi blir stilt ovenfor store utfordringer når hvem som helst kan kan publisere hva som helst på Internett. I innledningen sier Høivik at "Kvalitetssikring av nettbaserte ressurser er en oppgave for voksne fagfolk, ikke for skole-elever og ferske studenter". Det blir viktig at vi som lærere har god kunnskap om dette, slik at vi kan legge til rette for at elevene har de forutsetningene de trenger for å finne frem til de gode og relevante faktaopplysninger de trenger. Før var det jo slik at vi plukket ut relevant stoff til elevene våre. I dag bruker elevene ofte Google eller Wikipedia når de leter etter informasjon. Informasjonen de da finner behøver ikke nødvendigvis å være fra seriøse produsenter. Høivik beskriver problemet slik at
" Verdensveven er gjennomført demokratisk, den tillater alle alle skrivekyndige å opptre som produsenter. Derfor er det ikke nok at elevene kan surfe på nettet - de må også settes i stand til å finne kvalitetssikrede kilder". Dette blir en viktig oppgave for oss lærere i den "digitale skolen".

2 kommentarer:

  1. Hei Heidi :-)

    Enig med deg, jeg likte også kommentaren "Sanglærere bør kunne synge". Jeg tror veldig mange lærere og lærestudenter (inkludert meg selv) har mye å lære før vi kan si at vi er kommet dit. Jeg er spent på fortsettelsen på dette emnet, og håper jeg får økt informasjonskompetansen min slik at jeg er bedre rustet til å hjelpe elevene den dagen jeg endelig kan kalle meg lærer.

    Jeg vet ikke med deg, men jeg ble veldig nysgjerrig på sitatet i ukens leksjon og syns det var lenge å vente helt til leksjon 3 med å få svar. Det skulle ikke mer til enn et lite søk i Google for å finne svaret, og jeg ble virkelig overrasket!! ;-)

    SvarSlett
  2. Hei Heidi

    Jeg har også lest artikkelen til Tord Høivik og funnet den svært spennende. Det er så sant som det er skrevet. Han sier også blant annet: "Alle rådene om grundig kildekritikk preller av - dels fordi de forutsettes en faglig modenhet elever og begynnerstudenter mangler, og dels fordi det innebærer mye ekstra arbeid".
    Dette stemmer også med mine egne erfaringer.
    Ser ut som vi har en jobb å gjøre.;-)

    SvarSlett